İletişimi Engelleyen Yedi Zehirli Dil

Hadi gelin konuşalım. Evet konuşmayı çok seviyoruz. Ama nasıl konuşuyoruz. Zehirli dillerle konuşuyorsak iletişimin altına dinamiti yerleştiriyoruz. İlişki Yönetiminden hiç söz etmeyelim. Gelin pratik olalım ve bu zehirli yaklaşımları örneklerle görelim. Çareden önce kendimize bakalım. Önce biz kendi dilimizi zenginleştirelim, bu tip yaklaşımlardan kaçınalım, bu söylemleri kullanmayalım. Muhataplarımız bu söylemlerden birini kullanıyorlarsa onlara Akıllı Sorular soralım. Şimdi zehirli dil örneklerine geçelim:

 

1-) Genelleme

“Bu her ülkede böyle yapılır”

“Herkes bunu bilir”

“Bunu hiç kimse başaramaz”

“Her departman geç teslim ediyor”

Akıllı Soru: Hangi ülkede, nasıl yapılır? Kim ne kadar biliyor? Daha önce neler denedi? Hangi departman ne zaman teslim etti?

 

2-) Tahrif Etme (Bozma)

“Sen beni üzüyorsun”

“O beni desteklemez”

“Bana yanıt vermiyor, beni küçük görüyor”

“Eğer başarmak isteseydi böyle davranmazdı”

Akıllı Soru: Benim hangi sözüm hareketim senin üzülmene neden oldu? Kim seni nasıl destekleyebilir? Sana yanıt vermemesinin nedeni ne olabilir? Nasıl davrandı? Başarılı olmasına kim nasıl katkıda bulunabilir?

 

3-) Silme

“İletişim sorunumuz var”

“Beni tersledi”

“Rahatsızım”

“Onlar beni dinlemez

Akıllı Soru: Sorunla neyi kastediyorsun? Kim sana ne dedi? Hangi konu seni mutsuz ediyor?

 

4-) Jargon

Buyurun siz kendi duyduklarınızı söyleyin, benden birkaç genel örnek.

“ATM”

“PIN”

“Aktivasyon”

“Dispozisyon”

“Broad band package”

- Akıllı Soru: Bu neyin kısaltması? Açıklar mısın lütfen?

 

5-) Soyut Kavramlar

“Sizden özveri bekliyorum”

“Dayanışma bunu gerektirir”

“İlginizi rica ederim”

“Beklentimiz karşılanmadı”

“Sorun çözülmedi”

- Akıllı Soru: Tam olarak beklediğiniz nedir? Hedefimiz nedir? Ne yapılmasını istiyorsunuz? Beklentinizin somut ifadesini rica etsem? Çözümün tarifinde hemfikir miyiz?

 

6-) İmalı Konuşma

“Saygıda kusur ettiysem vardır bir bildiğim”

“Artık bir hayale inanmayacak kadar büyüdüm”

“Ağacın kalitesi özünden insanın kalitesi sözünden belli olur”

“Bir liralık çikolatanın verdiği mutluluğu veremeyen insanlar var”

- Akıllı Soru: Fikrinizi doğrudan ifade etmenizi rica etsem?

 

7-) Yedinci Zehir

Aslında bu, zehirlerin en kötüsü. Sözler ağzınızdan çıkarken niyetinizi denetleyin? Niyetiniz iyiyse sözcüklerinizi ve davranışlarınızı doğru seçerseniz İletişiminize ve ilişkinize doğru yatırım yapmış olursunuz.

Fuat Yalçın

Not: İletişim ve İlişki Yönetimi Eğitimine katılarak bu konudaki yetkinliklerinizi artırabilirsiniz. OffCourse'la dünyanın her yerinde, kişisel bilgisayar, tablet veya akıllı telefonunuz üzerinden eğitim alabilirsiniz.