Müşteriyi Düşünmeye Ne Zaman Başlayacağız?

Arkadaşımla buluşacağımız yere yetişmek için adımlarımı daha hızlı atmaya başladım. Birkaç dakika geç kalmıştım ama kimseyi bekletmeyi sevmediğim için içimde bir rahatsızlık vardı. Buluşacağımız kafeteryanın giriş kapısına elimi attım, ittim açılmadı. Camlı kapının bu sefer diğer kanadını çektim ve içeri girdim. Kapıyı gören bir masada oturan arkadaşım ayağa kalktı ve beni karşıladı. Bu arada tuhaf tuhaf gülümsediğini hissettim. Ne oldu demeye kalmadan o açıkladı.

- Sen ilk değilsin. Seni beklerken içeri girmeye çalışan insanları gözlemledim, hepsi önce bir kanadı itti, sonra ötekini çekti veya tersi ama ilk hamlede başaran olmadı. Ona gülümsüyorum.

 Ben saf saf bakarak katıldığımı belirtmek istedim.

- Haklısın kapıya itiniz veya çekiniz yazsalardı…

Arkadaşım bilgiç edayla gülümsemesini sürdürdü.

- Bu da çözüm değil, ancak yapay bir önlem bu kapılara uyarı yazısı yazmak.

- Yok ya, ne yapmalılar?

- Aslında yapılacak şey çok basit, ürünün daha üretime girmeden, tasarımı sırasında son kullanıcıyı yani müşteriyi düşünmek gerek.

Ben şaşkın bakışlarla arkadaşımı izledim ve dostluk görüşmesinde tasarımın kullanıcının, üretimin ne yeri olduğunu anlayamadım. Arkadaşım devam etti.

- Aslında büyük mağazalarda ve kalabalık yerlerde çıkışlar hep dışarıya açılan kapılarla yapılmalı. İnsanlar daha kolay çıkabilsin diye. Ama her yerde uyulmuyor bu kurala. Kimi zaman yer sorunu kimi zaman da insanların işlevsel düşünmemeleri yüzünden kapılar rasgele açılan biçimde konuluyor. Ama asıl sorun orada yatmıyor. Bak şimdi, kapılar imal edilmeden önce tasarımların yapılması gerekir. Ama büyük bir olasılıkla seri halinde yapılan bu kapıların nerede nasıl kullanılacağı düşünülmeden imalata giriliyor ve kapının iki kanadına ve iki cephesine de aynı kollar takılıyor.

- Ne yani iki yana ayrı kollar mı takılması gerekiyor?

- Evet itilecek tarafa yatay bir kol, yani uzunlamasına bir kol, çekilecek tarafa ise daha kısa ve dikey bir kol konursa insan girer veya çıkarken düşünmesine gerek kalmadan hamlesini yapar, senin ve birçok insanın deneme yanılma yöntemi ile bulduğu çözümü derhal bulur.

Kapı tasarımı üretimi konusunda bilgi sahibi olmuştum, olmuştum da bu ne işime yarayacaktı?

Arkadaşım konuyu özetledi.

- Bu bir örnek, tüm ürünler tasarlanırken son kullanıcı yani müşteri bunu nasıl ve nerede kullanacak ve kolayca kullanacak, işlerini daha çabuk ve verimli bir biçimde çözümleyecek düşünülse… Ne içersin? Hadi bir şeyler ısmarlayalım.

- Ben kahve içerim, ama lütfen kahve fincanın kullanıcı için nasıl kolaylık sağlaması gerektiğini anlatma bana.

Fuat Yalçın

Not: Müşteri Odaklılık Eğitimine katılarak bu konudaki yetkinliklerinizi artırabilirsiniz. OffCourse'la dünyanın her yerinde, kişisel bilgisayar, tablet veya akıllı telefonunuz üzerinden eğitim alabilirsiniz.